Att koka soppa på en spik

Att i december ha trehundra kronor över
när hyran och alla räkningar är betalda
och mat för trehundra är inköpt
är inget jag rekommenderar.

Jag klarade jul och på något vis har jag lyckats att umgås med mina vänner ändå
(när alla är panka är det lätt att fika gratis)
och jag har inte lånat en krona
(jag visste vad jag gav mig in på när jag åkte till NYC)
trots min pappas ord när han var arg på en av mina systrar
"Hade DU frågat om du får låna pengar hade du självklart fått det
eftersom jag vet att du har koll på dina pengar.
Jag har lyckats med någon av er i alla fall"
och jag tänkte att han kan ju få tro det.

Jag tog mig till Malmö och kom tillbaka med en influensa som sällskap,
jag drack för mycket vin en, eller två dagar,
jag har "glömt" att betala sista biten med bussen ut till min syster,
skafferiet börjar eka tomt men jag har räknat ut att jag har mat så jag klarar mig till på fredag.
(Ni förstår hur fullt jag brukar ha det i skafferiet, frysen och kylen
om jag klarar mig på att handla mat för trehundra sen den tjugofemte november?)

Jag skattar mig lycklig för att jag inte äter kött och faktiskt uppskattar linsgrytor,
pasta och sallader.
På fredag är det fest!

(Fem dagar ledigt i december och resten jobba = ekonomisk extas i februari)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0