Respektlös respekt?

Jag har en hel del vänner som är en del i ett förhållande,
det är alltså icke-singlar.
Jag har funderat en hel del på hur det kan komma sig 
att så många av dem stannar i uppenbart ohälsosamma relationer.

Relationer där den ena parten utövar en eller annan form av kontroll över den andra.
Det kan gälla att man blir hysterisk för att flickvännen i fråga 
inte frågar om man vill följa med på en pop-konsert som hon skall gå på med sina vänner, 
trots att man egentligen hatar pop över allt annat.

Eller så kan det handla om att man inte låter sin respektive ha vänner av det andra könet
"jag litar ju på dig, men inte på henne/honom".
Jag har hört om människor som känner sig respektlöst bemötta 
och om flick-/pojkvänner som förlöjligar sin "älskade" inför andra.

Om människor som måste ljuga för att inte bli misstänkta,
om människor som inte står upp för sina respektive när det behövs 
eller om människor som helt enkelt öppnar sin respektives post
eller ringer och dubbelkollar med vänner för att hålla hundraprocentig koll på var personen i fråga är.

Jag kan inte låta bli att undra varför man utsätter sig för något av ovanstående 
samtidigt som jag i smyg sörjer att jag och Andreas slutade vara kära i varandra.

Ett förhållande handlar om tillit, respekt och jämställdhet.
Och samtidigt som jag sörjer att det inte riktigt gick som planerat
kan jag ändå känna en enorm glädje att jag har varit en del av ett förhållande där vi litade på varandra,
där allting var på bådas villkor och där vi älskade varandra villkorslöst.
Och jag har hela tiden hoppats att alla mina vänner skall få uppleva samma sak,
utan att behöva kompromissa bort sig själva.

Nej, jag förstår inte varför vissa människor väljer att förtrycka de personerna som de älskar mest,
men har insett att olika människor ser på förhållanden och kärlek på olika sätt.
Så det är bara att hoppas att mina vänner inte delar min syn på det hela
och inte känner att de behöver kompromissa bort sig själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0