Svenne, skärp dig!

Jag blir så irriterad på det uttalade svenska beteendet
du kan få låna en femma av mig om du vill?
URSÄKTA mig men vad fan?!
Vem vid sina sinnens fulla bruk LÅNAR ut en femma till en vän?
Saknar en kompis pengar bidrar man om man kan.
Sitter man på valfritt hak och pengarna som vännen hade för kvällen (eller för månaden)
har tagit slut men man själv vill ha en till öl, då BJUDER man.
Man lånar inte ut 29 kronor till en öl.
Jag blir till och med irriterad om jag betalar maten för någon och denna någon säger
jag sätter in pengarna på ditt konto så fort jag får dem.

Känner jag att jag har tillräckligt med pengar för att överleva månaden
och ändå betala för kompisens lunch så gör jag det.
Vet jag att jag har fått mer pengar en månad än någon av mina vänner bjuder jag på en öl,
hur lite marginaler jag än har.
Det bara är så.
Nudlar lever man ändå på sista veckan i månaden.

Det är en annan femma med människor som FÖRVÄNTAR sig att man ska bjuda
som kör en:
vi kan ta en öl om du bjuder
eller människor som faktiskt har fått en bra lön men har slösat bort allting 
och sedan inser att de inte kan betala för sig själva på krogen.
De borde dö allihopa.
Det är något fint och självständigt i att kunna betala för sig själv.
Det är något ännu finare i att kunna bjuda sina vänner när de behöver det.

Och när jag sitter där och försöker få studiebidraget att räcka till en extra öl
så vet jag att det sitter andra där som gärna bjuder tillbaka.

Så va fan, bjud till lite och våga ta emot om du har ont om cash.
Vi sitter alla i samma båt och jag kommer inte kräva dig på en öl den dagen jag ligger på dödsbädden
och jag räknar med att du inte gör det mot mig heller.

Kommentarer
Postat av: Lenis

kärlek på det där inlägget.

2009-08-01 @ 01:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0