Skrivarlogik?

För något år sedan slog jag på stort.
Jag hade tänkt på det länge,
vägt för- och nackdelar,
kollat upp olika varianter
och när jag fick ett presentkort av min far
(som nog tröttnade på att lyssna på mitt tjat)
kunde jag inte motstå längre...

Jag köpte mig en multiskrivare!
Ni vet en sån där som är skrivare, scaner och kopiator i ett.
Med en liten uppfällbar display som talar om vad som händer i den lilla maskinhjärnan.

Till denna modell fanns även möjlighet att koppa till en fax,
vilket jag snabbt valde bort.
Riktigt så viktig är jag inte att jag behöver en fax i min lilla förortslägenhet.
Dock visade det sig att varje gång man startar upp maskinen
så piper, skriker och blinkar den samtidigt som meddelandet
"INGET FAXID!" visas på displayen.

Jag kunde leva med det, fem sekunders pip
(som dessutom försvinner om man trycker på en av valfria trehundra knappar)
och sedan inte ett knyst från min tappra tjänare.

Han spottade ut papper efter papper,
oftast i svart-vitt.
Ni kan då ana min förvåning när displayen fortsatte pipa
efter att de avtalade fem sekunderna hade gått ut.
Dessutom hoppade små varningstexter upp i min dator.

Tydligen var den gula färgen slut.
(Det är så fiffigt att det är en patron för svar, en för blått, en för rött och en för gult)
Jag har nog aldrig skrivit ut något gult.
Aldrig någonsin.
Min pojkvän förklarar att antagligen har bläcket torkat.
Jag lägger fram den ena idén briljantare än den andra
(hälla i några droppar vatten, värma patronen över ett ljus...)
men blir bryskt tillrättavisad.

Jaha, då tar jag väl bara ut patronen i fråga så är det problemet löst, tänkte jag.
Icke sa Nicke!
Det visade sig att den behöver alla patroner för att skriva ut
och att den dessutom vägrar skriva ut om en utav patronerna i fråga är slut.

I allt för lång tid lät jag problemet hänga i luften,
men skrivarens blotta existens hånade mig.
Så en dag var jag på Bokia och såg av en händelse att de hade just den patronen jag behövde,
sagt och gjort.

Sedan blev patronen liggande i en påse i några dagar
tills jag idag behövde skriva ut ett kompendie inför min hemtenta.
Det var inga problem att pilla ut den gamla och sätta i den nya patronen.
Jag trycker på startknappen, glad i hågen
men möts av ett nytt felmeddelande.

Trots att jag inte har använt skrivaren på några veckor
lyser texten klar på displayen.

Den röda färgen är slut.


Kommentarer
Postat av: Lenis

hahaha. förlåt gumman, men det är helt underbart roligt ändå. för oss som följt dramatiken på nära håll under lång tid...

2009-02-25 @ 16:25:14
URL: http://volcanic.blogg.se/
Postat av: LillSister <3

haha klart att det händer dig syster! pusspuss

2009-02-26 @ 15:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0