En natt i skräck

Jag börjar bli rädd för Göteborg by night.
Förra helgen blev jag drogad.
I går när jag var på väg hem från en vän hamnadejag mitt i ett knivslagsmål.
På min buss.
En kille blev attackerad med knivar, fjäderbatonger, sparkar och slag.
Av ett gäng i åldern 13-15 år.

Varför? Jo. Han bad dem lugna ner sig.

Utan att jag vet ordet av står jag på hållplatsen,
pratar strunt med en djupt chockad man
och trycker mina vantar mot hans blödande huvud,
som om jag aldrig har gjort annat.
Jag har aldrig sett så mycket blod i hela mitt liv,
aldrig haft så mycket blod över mig.
Ambulanspersonalen trodde att jag också var knivskuren.

En, två, tre, fyra skärsår,
inga i magen tack och lov.
Slag och sparkar överallt,
hjärnskakning och knäckt näsa.
I dag går mina tankar till Tommie, född 1984
som får spendera de närmsta dygnen på Sahlgrenska.
För att han bad ett par snorungar lugna ner sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0