Räcker det inte med Malin?

Jag försöker verkligen,
men jag finner inget intresse i en text, på sjutton sidor,
om hurvida Hérnan Cortés tolk,
älskarinna och rådgivare hette Malinalli, Malinche,
Melintze eller Marina
och om hon föddes i södra eller norra Mexiko.

En sjutton sidors presentation av olika teser
för och emot de olika namnen,
utan att komma fram till något alls.

Sjutton sidor av olika konstiga namn på städer
och osäker fakta.

Jag bryr mig inte om att man inte vet vad bruden hette,
när hon föddes, om hon bodde i den eller den staden
och vem som ägde henne innan hon såldes till Cortés.

Räcker det inte med att veta att hon såg till att landövervinningen var så skonsam som möjligt,
att hon slogs för sitt folks rättigheter
och att hon idag är en förebild för Mexikos feminister?

Tydligen inte.
Först en bok på 219 sidor om hennes liv
och nu sjutton sidor namnanalys.
Och jag som inte ens är intresserad av historia.

Åtta sidor kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0