Vissa är inte födda till att undervisa

Efter en inte så inspirerande mattelektion igår
känner jag mig nästan beredd att ge upp tanken på att bli mattelärare.
Det kan inte fortsätta sådär.

Enligt mig pysslar vi med ganska avancerade saker
och då fungerar det inte när läraren bara skriver av bokens exempel på tavlan.
Allternativt visar en overhead, över samma exempel från boken.
Vad tänker hon?
"Om jag säger exakt samma sak som de redan kan läsa sig till, fast uttalat av mig så kommer de förstå perfekt"

Newsflash: Det gör vi INTE.

Det blir inte bättre av att när man frågar henne om hjälp får själva talets svar, utan någon uträkning eller lösning, till svar.
Hon kommer alltså fram till en, tittar på talet och skriver ner svaret i mitt anteckningsblock..

- Men jag förstår fortfarande inte hur man gör...
- Jag har ju skrivit svaret där, då måste du väl förstå?

Ja, jag förstår att tal 1244 har svar 6,76 för det har du skrivit där, dummer.
Men jag förstår inte hur jag ska lösa tal 1245, som är ett likadant tal men med andra siffror.

Jag är bra på matte, det är jag faktiskt.
Men detta är bara sorligt.
Jag kan inte lista ut underliga former utan någon guidning på vägen.

Och klarar jag inte denna kursen är det kört.
Och om jag inte klarar den så vill jag inte mer.

Så nu har jag legat hela natten och funderat på alternativa vägar.

Speciallpedagog kanske?
Eller kanske lärare i svenska som andraspråk och spanska?

Jag gillar inte motgångar.
Trots detta ska jag ta mig i kragen och försöka lista ut hemligheterna bokom cosinussatsen senare idag.
På egen hand.
Önska mig lycka till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0