Korten på bordet

Jag har just varit och tittat i kristallkulan och fått ett litet hum om min framtid.
Om nu inte Humanisten får för sig att jäklas ännu mer med mig så lyckades vi komma på en lösning.
Det är nämligen så att jag har för hög kompetens för att söka till lärarprogrammet med spanska som huvudämne.
Jag kan ju alltid söka, men man behöver ha läst spanska steg 3, jag har läst steg 5 OCH bott ett halvår i Spanien...
Något säger mig att den utbildningen inte hade varit så givande.

Nu bestämde jag, i samråd med en studievägledare som luktade extremt mycket jordgubbe,
att jag skall läsa en spanskakurs till våren och sen söka lärarprogrammet till hösten.
Då med svenska som andraspråk som huvudämne.
Sedan får jag läsa spanskan fristående, vilket tydligen inte skulle vara något problem.
På så sätt får jag tydligen lärarexamen i båda ämnena.

Enda haken är att jag missar lite praktik och pedagogiken som annars ingår i spanskan.
Eftersom jag ska undervisa i två språk så kommer jag ändå få tillräckligt med kunskaper inom pedagogiken som jag behöver.
Sen har man ju tre terminer med allmänna utbildningsområde också, så det skall nog lösa sig.
Då är det bara praktiken som blir lidande och jag glömde självklart kolla hur många veckor det rör sig om.

Vt 09: Spanska grundkurs 2 (fristående)
Ht 09: AUO
Vt 10: Svenska som andraspråk
Ht 10: Svenska som andraspråk (fördjupning)
Vt 11: Spanska (fristående)
Ht 11: Spanska (fristående + fördjupning)
Vt 12:  AUO 2
Ht 12: Examensarbete i svenskan
Vt 13: AUO 3

Gud vad långt det såg ut när man ställde upp det så.
Hur som helst känns det skönt att äntligen ha bestämt mig,
att äntligen ha en plan!

Idag fick jag även köpt en guidebok till New York.
Kvällen kommer alltså spenderas tillsammans med en överstrykningspenna,
Andreas, te och en massa vänneravsnitt.
En kväll helt i min smak!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0