Ghoti

I dag fick jag lära mig om fonem, allofon, fon, morfem och morf.
I en stund av total okoncentration kändes det som om jag var i ett litet fluffigt Smurfland.

Morf är inget riktigt ord.
Det är möjligtvist ett halvt ord,
halva morfar eller morfin.

Dessutom fick jag lära mig att Zaragoza kommer från det latinska namnet på staden,
CesarAugusta.
Spanjorerna har tydligen en hel del gröt i munnen,
eller bara väldigt bra fantasi.

Sen var det någon språkvetare som hade kommit på att engalskans "fish" skulle kunna stavas
Ghoti.
Hur undrar du kanske?
Jo, eftersom:
Gh blir F i enough
O blir I i women
och Sh blir Ti i station.
Alltså: Fish = Ghoti


Kommentarer
Postat av: Micke

Sådant där som du skrev om i slutet försökte jag trycka in i huvudet i går under Linguistic Survey-föreläsningen. Min föreläsare hävdade dock bestämt att fish kom från latinets pisces.
P är naturligtvis samma som F.
Samtidigt som i är en front vowel vilket gör att det blir enkelt att uttala sh som också är lokaliserat i de främre delarna av munnen. Den där sista stavelsen sket de lata engelsmännen helt enkelt i. SÅ summan av kardemumman: Jag tycker din version var klurigare och roligare, dessutom är engelsmän knasbollar hela bunten.

2008-01-22 @ 17:57:27
URL: http://lagercrantz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0