Att konstra en verbkonstruktion

Verbkonstruktioner idag på grammatiklektionen.
I klartext: prepositionshelveten.

"Alltså, detta verb skall konstrueras med y,
men fransmännen har blivit lite influerade av ett annat närliggande
verb och konstruerar det titt som tätt med en.
Men det är helt fel eftersom det konstrueras med ett ackusativobjekt."
...
"Bara för skoj skull gjorde jag en sökning på google.se.
Den felaktiga konstruktionen med en gav över 91 000 träffar.
Den korrekta konstruktionen med y gav knappt 19 000 träffar."

Av detta kan vi konstatera två saker.
Ett: min grammatiklektor har ingen som helst uppfattning om vad som anses som skoj.
Två: Om inte ens fransmännen själva kan använda prepositionerna på korrekt vis,
finns det väl ingen anledning att någon annan ska kunna det heller?
Gå på känslan säger jag. Har alltid funkat tidigare för mig.

Nu kallar sängen.
Skall ta en buss 6.51 i morgon då min syster behöver hjälp med att komma på rätt tåg till Skåne.
Mummel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0